Monday 2 September 2013

ULASAN ZINE DALAM LACI MEJA HITAM

Apakah persamaan yang ada dengan lukisan gambar babi beruniform polis yang di kawal pergerakkannya seperti permainan boneka, atau gambaran tikus bersongkok yang sedang menjilat keris. Dan juga seekor babi yang berkot dan tersemat pingat di kot nya?

Semuanya adalah hasil lukisan Nan, yang dahulunya adalah pembikin zine Think Smart Act Blur. Kini Nan kembali dalam arena fanzine dengan hasil tangan terbarunya iaitu sebuah artzine yang di beri nama Dalam Laci Meja Hitam. Intipati zine ni adalah lukisan-lukisan Nan semata. Terdapat 12 buah ilustrasi yang aku kira bukan ilustrasi yang kosong-kosong macam lagu Najwa Latif. Size zine ni comel jugak, kalo tak silap aku size ni di panggil A6, iaitu kurang lebih size A5 yang di bahagi dua. Masa tengah plan nak buat Norifumi zine hari tu, ada jugak aku tergerak nak buat size macam ni, tapi aku rasa maybe sedikit cerewet masa nak photostat nanti.

Kalo korang tanya pendapat aku, mesti aku katakan ilustrasi yang Nan buat tu memang menarik, kalo tak takkanlah aku mintak Nan buatkan ilustrasi untuk cover zine aku, Norifumi zine (okay, ini memang ulasan masuk bakul, angkat sendiri:)). Kalo korang nak fahami maksud-maksud di sebalik ilustrasi dalam zine ini, bolehlah berkomunikasi terus dengan Nan. Kalo taknak pun takpe, cuma beli satu, tengok-tengok dan simpan sebagai salah satu artifak sejarah dunia fanzine malaysia.

Aku tak tahu nak kata apa lagi dah, cukuplah kalo aku katakan "syukurlah Malaysia masih aman:), walaupun ianya takde kaitan pun dengan ulasan ini. Cuba hantar rm3 kepada:-
IZNAN RAFA,
NO 2, JALAN BAIDURI 2A,
TAMAN DESA BAIDURI,
56000 CHERAS,
KUALA LUMPUR.

No comments:

Post a Comment