Saturday 31 March 2012

ULASAN ZINE:.DEAD PIGS#4 split GRIND YOUR ASS#6 | DEAD PIGS#5. (MALAYSIA, BI).

Dua buah zine aku ulaskan sekaligus kerana ianya berkait rapat. Zine pertama ialah zine Grind your ass#6 yang berasal dari Temerloh dan kalau tak silap aku dikemudikan oleh salah seorang line-up band Rotgut. Ini adalah pengalaman yang perdana aku membaca zine ini, majoritinya adalah berkisar tentang scene grind. Ulasan-ulasan stuff grind yang banyak dan terdapat interview dengan band Hellterror, Grin(d)amage, C.s.m.d., dan Nuisance drilled. Hasil yang boleh tahan bagi aku, walaupun kurang memberi inspirasi. Aku pun layan grind jugak, tapi jika terlalu banyak benda yang sama dalam satu-satu masa tu, aku jadi cepat bosan. Well, review are fucking subjectives. Like it or not, do I give a fuck? . Untuk zine Dead Pigs#4 pula terdapat interview dengan band Black Shape Of Nexus (Germany), Krosot (Malaysia), dan Moss. Manakala Dead Pigs#5 pula menampilkan interview dengan band Atomgevitter, Comadre, Family man dan Michael Crafter. Seperti biasa, terdapat ruangan ulasan musick(?) dengan stok yang banyak sekali. Sejujurnya aku nak menyukai zine ni lebih dari yang sepatutnya, tapi tidak boleh. Semasa membaca zine ni, ada beberapa kesimpulan yang boleh aku buat dengan jujur mengenainya, iaitu:.
1)editornya sangat mengemari irama grindcore, terutamanya dari band SMG. And there's nothing wrong with that's.
2)editornya sangat tidak menyukai band Young And Dangerous. And there's nothing wrong with that's.
3)Dead Pigs#5 menampilkan mutu zerox yang paling teruk yang aku dapat dalam tahun ini. Sangat kelabu, dan disetiap mukasurat ada sahaja part yang langsung tak dapat dibaca.
4)Dead Pigs#5 menampilkan tulisan yang paling kecik untuk zine, yang pernah aku jumpa. Font yang kecik + zerox yang kelabu= senarai najis.
5)editor Dead Pigs adalah seorang yang Otai, (berdasarkan dari penulisannya:)).
6)gambar cover untuk Dead Pigs#4 dan #5 adalah yang jenis ntah apa-apa. Aku sendiri pun tak tahu apa benda dalam gambar tu. Jadi kat sini aku bagi gambar yang boleh membangkitkan nafsu sikit:), untung-untung boleh buat modal:).
Sori kerana ulasan aku lebih kepada unsur luaran sahaja. Lay-out yang teruk, membataskan ulasan aku. Ini bukanlah satu serangan peribadi. Tetapi apabila sesuatu hasil itu teruk, aku akan mengatakannya memang teruk. Sebuah issue yang tidak berbaloi untuk dimiliki.
Okay! Band Young and dangerous memang dah lama masuk dalam senarai najis aku:).
(27 march 2012)

No comments:

Post a Comment