Saturday 20 April 2013

MISSION 666 (5) CARACH ANGREN:WHERE THE CORPSE SINK FOREVER.

Apabila anda mempunyai begitu banyak idea untuk bercerita mengenai sesuatu, anda akan mudah terkeliru dimana hendak memulakannya, or atleast itu yang terjadi pada aku sekarang ni apabila hendak menceritakan tentang album ketiga dari trio symphonic black metal yang berasal dari Holland ini. Band yang ditubuhkan pada tahun 2003 ini, sebelum ini ada meriliskan beberapa buah demo dan EP, tapi yang pernah aku dengar adalah album Where The Corpse Sink Forever, Death Comes Through A Phantom Ship dan Lammendam. Unsur yang paling ketara membezakan Carach Angren dengan band-band yang seangkatan dengannya adalah band ini meriliskan 'album konsep', album yang bercerita tentang sesuatu perkara atau tema dalam sebuah album penuh itu. Kalau dalam EP Lammendam, mereka bercerita tentang hantu dan pekan yang berhantu. Dalam album Death Came Through A Phantom Ship pula, dengan ketara daripada tajuknya itu sudah tentu mereka bercerita tentang kapal lanun yang berhantu. Manakala dalam album Where The Corpse Sink Forever ini pula, ianya berkisar tentang unsur mistik di medan perang. Meninggalkan jauh dibelakang lirik-lirik satanist atau anti-christ yang biasanya sinonim dengan band-band yang segenrenya.

Band yang dianggotai oleh Ardek (keyboards), Namtar (drums), dan Seregor(vocal, guitars) ini mungkin tidak menyamai definasi oleh the purist black metalhead. Musically, mereka lebih mempunyai persamaan dengan Dimmu Borgir, Cradle Of Filth dengan kecenderungan lebih kepada classical music. Untuk album Death Came Through A Phantom Ship dahulu, bunyian keyboards (synth) begitu mendominasi celahan bunyinya, tapi dalam album ini pula, bagi aku unsur bunyi-bunyian violin lebih dikedepankan sebagai tambahan. Ini menambahkan lagi perencah kepada unsur-unsur didalam album masterpiece ini. Unsur-unsur yang di maksudkan itu seperti pembunuhan, kegelapan, ketakutan, kesedihan, benci, bunuh diri dan unsur-unsur lain lagi yang tidak bermukim di Kem positif.

Album ini dimulakan dengan intro bunyi hujan memecah kesunyian, diikuti dengan suara seorang narrator memulakan sebuah epik, disusuli pula dengan bunyi tujuh das tembakan. Selepas itu serangan sonic pun dilancarkan, dengan guitar yang bermain indah diantara garisan kepantasan dan melodi. Drum pula senantiasa brutal, tapi bukannya stail blastbeats after blastbeats. Vocal Seregor pula boleh ditangkap bijik butirnya, agak seiras dengan stail vocal Dimmu Borgir, tapi kurang bervariasi jika dibandingkan dengan band itu. Vocal female tidak dapat dikesan kehadirannya didalam rilisan ini, tidak seperti kecenderungan bands-bands symphonic black metal yang lain.

Jika dilihat kepada trend rilisan Carach Angren ini, mereka lebih cenderung kepada music classical pada setiap Kali rilisan, jadi tidak mustahil dimasa depan mereka akan meriliskan album yang 80% classical? Mungkinlah, mungkin classical dalam kelas mereka yang tersendiri. Sekarang ni Carach Angren sudah bernaung dibawah label Seasons Of Mist, dan tour bersama-sama band Septic Flesh among others keseluruh pelusuk Eropah, dan Australia. Kat Japan aku kurang pasti pulak samada mereka pergi atau tidak pada tahun 2013 ini.

Dengan rilisan ini, Carach Angren telah memecahkan sempadan black metal dan meletakkan diri mereka disatu tahap tertinggi. 'Carach Angren' atau juga membawa maksud 'Iron Jaws', jika dirujuk dari bahasa Tolkien telah menghasilkan satu kerja seni yang akan diperkatakan dimasa mendatang. Satu rilisan yang tidak bosan aku mendengarnya walaupun berpuluh kali mendengarnya pun. Aku anugerahkannya standard 5 bintang. This is the breath-taking melodies.

No comments:

Post a Comment