Friday 5 April 2013

MISSION 666 (4) ROTTING CHRIST-THY MIGHTY CONTRACT.

First time aku dengar album ni adalah semasa di zaman sekolah menengah dulu, aku pun dah lupa tahunnya, tapi arwah Pendi yang bawaknya ke sekolah. Terus aku pinjam kasetnya, selepas sekali dengar terus aku rasa tak nak bagi balik kaset tu pasal ianya terlalu hebat pada zaman itu. Ianya diibaratkan cinta pandang pertama bagi aku, terus aku iktirafkannya sebagai satu rilisan bertaraf lima bintang. Selepas itu aku discover pula album 'NON-SERVIAM' diaorang ni, tapi masih tidak dapat menandingi album 'THY MIGHTY CONTRACT' ni.

Baru-baru ni aku bersua semula dengan album yang diriliskan oleh OSMOSE PRODUCTION pada tahun 1993 ini, kenangan semasa remaja menular kembali. Sesungguhnya ini satu rilisan malar segar. Walaupun Rotting Christ yang ditubuhkan sekitar tahun 1987 di Athens, Greece dilabelkan sebagai gerombolan black metal gelombang kedua, kumpulan ini sebenarnya bermula dengan musick grindcore! Akan tetapi, oleh kerana mereka adalah Rotting Christ, makanya mereka sentiasa berevolusi. Macam yang pernah aku nyatakan dulu, Rotting Christ will never make the same album twice!!

Jika aku betul-betul menulis mengenai album Thy Mighty Contract ini, aku akan berakhir dengan menulis yang bagus-bagus sahaja untuk mereka, kerana album ini adalah the great (Greek) masterpiece. Sebelum rilisnya album ini, mereka ada mengeluarkan EP "Passage To Arturo", dan sebelum itu pun sudah ada demo yang dihasilkan. Walaupun penggunaan drum dalam album Thy Mighty Contract ini adalah drum-machine, tapi ianya sedikit pun tidak menjejaskan kredibiliti album ini. Dari intro, sampailah ke lagu yang terakhir, semuanya superb dalam kelasnya yang tersendiri. Susunan lagunya agak bervariasi, yang kadang-kala diselitkan dengan bacaan seakan mantera, mungkin untuk memberikan sedikit impak satanism kot. Riff dan solo guitar juga sememangnya syahdu, anda akan melakukan aksi air-guitar tanpa anda sedari. Guitarist dan vocalist nya bernama Sakis Tolis, dan beliau bersaudara dengan Themis Tolis iaitu permain drum nya, dan mereka berdua inilah yang menjadi tulang belakang Rotting Christ.

Rotting Christ sekarang ni sudah mempunyai sebelas album penuh, dan bernaung di bawah syarikat Season Of Mist, label yang sama yang menaungi band-band yang mesti anda check out seperti band Septic Flesh dan Carach Angren. Sememangnya bagus sekali Rotting Christ didn't make the same album twice, if not, they gonna ruins the cult feel of this album. Too bad, their concert in Malaysia have been cancel, aku dah start menabung pun first time dengar rumours tu. Diharapkan dimasa akan datang mereka akan dapat menjejakkan kaki ke Malaysia sebagai satu entiti yang bernama Rotting Christ, kerana nama Rotting Christ itu sendiri sudah Cukup kontroversi. Ada satu peristiwa, Dave Mustaine (megadeth) tidak mahu bermain dalam satu festival musick kerana band Rotting Christ juga berada dalam senarai bands yang akan performs sama. Sememangnya aku lebih memilih Rotting Christ daripada Dave Mustaine yang dah sepatutnya bersara tu.

Thy Mighty Contract adalah pilihan terbaik aku dari album-album Rotting Christ yang lain. Ianya berdiri mendada sebagai satu album cult. Sekali lagi aku iktirafkannya sebagai satu rilisan metal lima bintang, perfect. And now, Rotting Christ can name me under their cult \m/

No comments:

Post a Comment