Friday 29 March 2013

MISSION 666 (3) CANCER-DEATH SHALL RISE

Cancer adalah sebuah band yang ditubuhkan di England sekitar tahun 1987. Death shall rise yang diriliskan pada tahun 1991 adalah album kedua diaorang. Sebelum tu diaorangni ada riliskan sebuah album penuh yang bertajuk 'To The Gory End', kedua-dua album ni (dan juga rilisan mereka yang lain) sudah menempah status cult. Band Cancer ini sendiri sememangnya agak underground, entah mengapa sebabnya aku pun tak pasti, mungkin nasib kurang menyebelahi mereka kot:)

Dari segi musick, bagi aku diaorang ni main stail old-skool death metal, dan pengaruh terbesar yang dapat aku kesan dalam musick diaorang ni adalah dari band senegara diaorang ni iaitu band Bolt Thrower. Cumanya musick Bolt Thrower mempunyai lebih unsur amarah lagi, dan vocal stail dari Cancer adalah lebih mudah didengar. Dalam ertikata lain, vocal dari Cancer kita dapat tangkap bijik-butir apa yang dinyanyikan. Disini juga aku dapat mengesan sedikit pengaruh dari Slayer, Entombed dan Death, cumanya musick dari Cancer adalah lebih rileks lagi dari band-band yang disebutkan tadi.

Jika membandingkan album ini dengan album pertama diaorang, album ini adalah lebih bervariasi. Oleh kerana album ini di producekan oleh Scott Burns di Morrisound Studios, makanya unsur-unsur Florida Death Metal tu terpalit jugaklah, kalo tak banyak pun, sikit tu ada.

Cancer may lacks of originality, but doesn't mean they're no good. This is not some kind of death metal party album, but it's not an album that you press 'play' and pay every attention to it's either. Most of the times, the riff is a bit repeatetive, and sometimes their riff gonna remains you to some other bands. But doesn't means all that shit gonna bring a bad reputations to this band. I love this album, and this band. I suggest you to check this band out. This some kind of 'slow venom'?, it's doesn't effect you immediately, but after a while it's gonna spread to all over your body, then of course Death (metal) Shall Rise:) takdir!! Salute!!

No comments:

Post a Comment