Friday 28 June 2013

DWIHATI-AIZAT feat YUNA

Pertama kali aku membuat ulasan berdasarkan pada satu lagu sahaja, biasanya aku mengulas untuk satu album. Firstly, I don't think my heart are going softer, after this I'll go blasting some napalm death on my cheap hi-fi. Lagu yang dikarang oleh abang Aizat ni pada asasnya adalah sebuah lagu cinta yang biasa-biasa aje pada sesetengah pendengar, tapi bagi aku ianya lebih daripada itu. Seperti ianya satu rombakan besar-besaran satu lagu cinta yang skema.

Lagu ini agak mendatar, lontaran vokal dari Aizat dan Yuna begitu upfront, saling balas-membalas, berlatarbelakangkan muzik yang kedengaran begitu vintaj sekali. Aku agak menyukai part bass dalam lagu ini, ianya seolah-olah menari-nari dalam beatnya yang tersendiri. Dari segi liriknya pula, tidak terlalu puitis, dan tidaklah juga terlalu straight, ada keseimbangan disini.

Sesungguhnya, Dwihati mencipta dua suasana kepada aku semasa mendengarnya. Pertama aku rasakan ianya adalah amat cocok sekali di senario rumah perlindungan para pesakit mental, seperti ianya satu lagu yang 'sakit dan menakutkan', tapi bukan 'sakit dan menakutkan' dalam penterjemahan Marilyn Manson.

Ianya juga amat sesuai dijadikan runut bunyi untuk filem arahan John Woo. Berlatarbelakangkan lagu ini, dilayar perak pula adalah adengan tembak-menembak, pistol dikiri-kanan tangan, adengan gerak perlahan, peluru dimuntahkan bertali-arus, hero kita menembak dengan muka yang begitu konfiden sekali, tanpa gerun dan bersuit mahal. Fuh!! Satu imaginasi yang boleh bikin klimaks dua-tiga kali.

Heavy music purist gonna hate this song, so that's mean I'm not purist. Suatu pencipta suasana yang make me lost my words. Kalo tidak disebabkan oleh kawalan copyright, mahu sahaja aku tampalkan liriknya disini, anyway aku curik jugak sedikit:)
"dengarkan gurindam
Inilah lagu cintaku padamu
Andainya ku hilang
Biarlah laguku jadi temanmu"
Kegelapan didalam terang.

No comments:

Post a Comment