Friday 5 July 2013

LOSERDOM ZINE REVIEW

LOSERDOM ZINE#20, MARCH 2010, BI, DUBLIN IRELAND.
okay, ini adalah zine yang dah bertahun aku dapat, aku beli dari Nizang kalo tak silap aku. Apa yang akan anda jumpa dalam zine ini? Punkrock, zinelove, bicycle story and much-much more. Cover untuk zine ni kalo tak silap aku dibuat menggunakan block, stail nak print baju gitu, tapi hasilnya tak cantik mana pun, cuma lari dari kebiasaan sajalah.
These guys start their zine dengan cerita persembahan terakhir local hero mereka, band Kidd Blunt. Then some writing about 'Boycott Israel' product. Yang paling best adalah interview dengan personal yang mewakili LA FANZINOTHEQUE, sebuah perpustakaan zine yang lebih daripada itu. Sebagai seorang yang sukakan zine, aku dapati interview itu begitu menarik dan berinformatif sekali. Sehinggakan hampir menyuntik satu percikan untuk aku turut sama membuka satu perpustakaan fanzine, tapi sayangnya koleksi zine aku dah banyak yang aku jual murah-murah. Di perpustakaan zine ini diaorang mempunyai puluhan ribu zine yang boleh dibaca dan dipinjam, disamping produk-produk lain yang ditawarkan disini. Satu interview yang detail dan amat berinspirasi sekali.

Ada juga satu ruangan yang didedikasikan kepada seven inch vinyl iaitu "seven inch report". Kenapa seven inch? Diaorang menulis:-
-along with tapes, the 7" is the ultimate punk format. The beauty of the 7" is they are so easy to carry around if you're at a gig, it's no bother putting a 7" in your bag and bringing it home unlike a 12" LP. Thats not to mention if traveling abroad on a cheap flight with strict baggage restrictions.
Dalam ruangan ini juga ada diceritakan tentang Dishwasher 7" yang asalnya adalah sebuah zine yang berkisar tentang pengalaman editornya washing dishes all over America! Zine yang bertemakan macam tu pun ada:) Seven Inch Report juga adalah satu artikel yang berinspirasi, membuatkan aku mahu kembali mengumpul 7", walaupun aku dah jual turntable aku:)

Skubi adalah owner kepada Sadness Of Noise Records dan juga personil untuk band SILENCE. Skubi ni asalnya dari Lublin,Poland but ended up in Dublin, Ireland.
#scene in Dublin from Skubi perspectives- the people's are very nice and friendly. When I came here, it was really easy for me to get into it and make friends. Maybe Irish people are like this in general.
#Skubi point of views about screamo- the screamo I related to has nothing in common with the commercialized American tv version of emo. It is not about fashion or fame, meaning selling more records and having the kids wearing the same fringe, tight pants or black eye liners.
#Skubi opinion on how to sale records-I've never tried to forcefeed anyone to buy my records. Aggressive marketing has never been my cup of tea, millions of fuckin' myspace comments on profile of random people is just embrarising. People deeply discover the music if they really want to"
#Skubi opinion on records store- Having a physical place to hang in, browse records, chat about music and meet like minded people is a very important thing even in these times of digital downloads and record auctions".

January Waves also satu penulisan yang bagus, dan agak romantic bagi aku. Membuatkan aku mahu repair semula basikal aku, dan turun ke jalan menari bersamanya. The French Punk Paradox pula adalah satu lagi komik yang terdapat dalam zine ini, kali ini pasal punk dan alcohol:)
Mungkin satu-satunya penulisan yang paling kurang aku suka adalah yang bertajuk 'Darcy......' yang ni aku baca sekerat jalan aje, pasal bagi aku ianya agak membosankan.
Sesungguhnya ini adalah satu zine yang amat bagus sekali dari pendapat aku, dan aku menrekemenkan anda berusaha mendapatkannya , walaupun zine ni dah lama rilis secara automatiknya menjadikannya sukar dicari:)
Boleh kontak zine ni di:- loserdomzine@gmail.com

No comments:

Post a Comment