Saturday 6 October 2012

ULASAN BUKU RAHSIA VICTORIA TULISAN BART AHMAD

Dah kurang-lebih sebulan gua dapat buku keluaran Studio Anai-Anai ni, dan baru sekarang gua beranikan diri mengulasnya. Gua percaya dua-ratus peratus apa yang gua ulas sekarang ni, akan berbeza sedikit kalo gua mengulasnya semula, katakan lagi lima bulan mendatang. Pada gua, intipati buku ini agak bercelaru. Fokusnya kadangkala setempat, kadangkala beranak-pinak ketempat lain. Sang penulis dalam buku ini, Bart menulis tentang perempuan (mungkin pendapat gua ini akan disangkal), dari kacamata seorang lelaki, tapi bukannya macam pandangan yang biasa-biasa. Pandangan Bart kadangkala hanya tertumpu pada subjeknya, yang kadangkala agak mengelirukan apabila pandangannya melangkaui sempadan. Komen Zafer Abdul Rahman pasal buku ni dikulitbelakangnya gua rasakan padu menangkap sekali, katanya " tidak ramai yang akan faham buku ini, tetapi, berapa ramai pula yang memahami Love In The Time Of Cholera?". Memang benar komen tersebut, kepala hotak berjambul gua pun kadangkala disesetengah part, susah untuk menghadam buku ini. Komen tersebut juga seakan-akan menaik-tarafkan kredibiliti buku ini sama taraf dengan buku Love In The Time Of Cholera, sebuah buku hebat yang acapkali disebut dalam movie High Fidelity.


Gaya bahasa yang digunakan penulis rasanya agak mudah, cuma gua rasa sedikit urban. Aura urban yang gua rasa disini terwujud apabila terjadi percampuran antara bahasa melayu dan bahasa English dan juga bahasa slanga yang hanya mungkin difahami didalam kelompok-kelompok tertentu sahaja. Sebagai satu buku alternatif, gaya bahasa sedemikian rupa mungkin tidak mendatangkan masalah kepada buku ini sendiri, tapi nasibnya mungkin tidak sama disaat dia cuba menjengukkan kepalanya dihalaman mainstream. Buku ini juga memulakan perjalanannya didalam darjahnya yang sudah agak meningkat, ini bukanlah untuk beginner, maksud gua bukan beginner yang pergaulannya agak terbatas. Untuk beginner , gua sarankan cuba baca buku lain dulu, sebelum mentelaah buku ini.


Kalo nak dikatakan intipati buku ini tidak senonoh, mungkin juga ada benarnya, tapi mungkin juga ianya satu refleksi masyarakat kita sendiri. Seperti makan kuaci bunga buku ini diibaratkan, walaupun tak mengeyangkan tapi proses memakannya memang meralitkan. Gua takde masalah besar untuk mengulang baca buku ni sekerap yang mungkin, dan gua memang berharap Bart Ahmad akan terus menulis. Ini antara pilihan gua untuk senarai pendek buku alternatif terbaik dari Malaysia. Gua sarankan korang usahakan mendapatkan buku ni, dan selami intipatinya, jangan korang terpancut sudah lah:)

No comments:

Post a Comment