Saturday 20 October 2012

ULASAN ZINE PERGI DAN BALIK KEHIDUPAN

Agak susah rasanya untuk mengulas zine ni tanpa mengulang tulis apa yang khalayak dah tahu, tapi dengan semangat JBHC gua try buat jugak ikut stail gua sendiri, dan bukannya ikut stail JKKK kampung gua. Apa yang gua tahu, zine ni diriliskan dalam dua versi covernya. Satu gambo kontena banyak-banyak dan versi yang alternatifnya pula adalah gambo editor zine ini sendiri yang telah diberikan "negative treatment" (maksud gua, gambo tu macam imej gambo negatif), pilihlah yang mana korang mahu, isinya tetap sama. Kalo gua seorang collectors yang gila, gua akan beli kedua-dua versi cover ni, nasib baik gua bukan seorang collectors dan gua masih waras, lalu gua memilih cover yang gambo kontena banyak-banyak tu. Gua rasa itu adalah gambo permandangan tempat kerja sang editor zine ini sendiri iaitu Din Akar.


Kalo dalam scene penulisan zine ditanah air ni, siapa yang tak kenal dengan Din Akar? Seorang editor zine yang lejen, Root zine. Maksud gua, zine Root yang lejen, Din Akar tu gua tak tahu lah lejen atau tidak:) siapa yang claim dirinya hardcore punk kat Malaysia ni, tapi tak pernah baca atau tak tahu pasal zine Root, dia memang tak cukup padu lagi. Penerbitan ini pun tak banyak larinya dari isi kandungan zine Root dulu, cuma less hardcore punk Nepal je. Sekali tengok macam Root jugak, cuma Root takde ruangan himpunan tweet itu aje. Serius tulis, gua tak berapa IN sangat ngan scene tweet ni, so gua baca sekali imbas aje yang bahagian tu. Oh! Lupa pulak gua nak maklumkan yang zine ni sebenarnya adalah koleksi blog dan tweet dari Din root. Pada bahagian koleksi blog nya ini, gua rasakan ianya agak menarik, pesen penulisannya pun tak jauh bezanya dengan zine Root dulu. Sebenarnya, semenjak gua dah pandai usha gambo awek lepas SPM kat Facebook ni, gua dah jarang baca blog kawan-kawan. Jangan kata blog kawan-kawan, blog gua sendiri pun gua dah jarang baca:) Jadi ianya satu usaha yang bagus apabila entry-entry di blog itu dihimpunkan dan diterbitkan secara fizikal. Nak membaca pun seronok, tak berpinar mata kalo nak dibandingkan dengan yang kat skrin. Kalo penerbitan yang berbentuk fizikal ni, nak baca sambil berak pun boleh.


Dalam banyak-banyak entry blog yang terpilih ni, ada beberapa entry yang gua musykil, yang pertama bab Din gosok gigi menggunakan berus jamban tu. Adakah mulut Din yang besar? Atau berus jamban tu yang kecik? Kalo kat rumah gua, berus jamban tu bapak-bapak sizenya. Yang keduanya, bila Din tulis "guru pendidikan jasmani berpewatakan lembik", mengikut pengalaman gua masa gua sekolah dulu, dari sekolah rendah sampailah ke tingkatan lima, guru yang mengajar pendidikan jasmani gua dulu semuanya kantam-kantam, ada urat-urat timbul kat lengan. Nak lagi ekstrem tu, siap ada yang hisap rokok lagi masa anak murid main bola. Tapi gua tak mempersoalkan kredibiliti penulisan Din, mungkin nasib Din kurang baik dapat cikgu pendidikan jasmani yang lembik, yang pakai seluar trek atas pusat. Secara puratanya, entry blog dalam penerbitan ni banyak berteraskan tentang KLMJ. "KLMJ" tu pun gua pinjam aje, gua rasa Din jugak yang cipta phrase tu, atau paling kurang pun dipopularkan oleh Din sendiri.


Zine ini adalah usahasama dengan Fikrikacak dari Ghemoq Book, gua rasa dia seorang yang aktif jugak dalam scene pembukuan buku alternatif kat Johor. Itu hari gua tengok kat YouTube, banyak jugak klip yang ada kaitan dengan Fikrikacak ni. Tapi bagi gua, pengalaman Din dalam scene zine selama ni dah mencukupi untuk diarkibkan dalam sebuah buku, rasa macam tak puas aje baca versi zine sahaja. Mungkin versi zine ini adalah satu amaran berjaga-jaga untuk kemunculan semula Din? Mungkin bersama Root? Mungkin bersama buah tangan yang baru? Kemungkinan itu gua harapkan ada.


Gua beli zine ni dari Lot Buku, gua tak reti nak buat perkataan "LOT BUKU" tu jadi kaler biru disini. Jadi korang pegi cari page-nya kat Facebook aje lah, harganya cuma RM5 aje. Ingat! Cari page Lot Buku, bukannya usha gambo awek lepas SPM, yang tu serah kat Norifumi Abear:)

No comments:

Post a Comment