Saturday 6 October 2012

DAN KAMU BISA MEMBUAT GUA BAHAGIA

Baru-baru ni gua ada terbaca satu kata-kata hikmah, mungkin ianya satu falsafah, atau mungkin juga satu kata-kata pujangga, gua tak konfem untuk mengklasifikasikannya, maklumlah gua bukannya berlajar secara formal pun pasal hukum-hakam sastera ni. Antara lain kata-kata tersebut yang kalo diterjemahkan mengikut acuan melayu, boleh dibaca seperti:.
"kebahagiaan itu bukanlah mendapat apa yang kamu mahukan, tapi mahukan apa yang kamu sudah dapat".
Agak dalam maksudnya, tak kisahlah samada korang bersetuju dengan kata-kata ni atau tidak. Itu adalah hak masing-masing kan? Barulah punk namanya tu, tak gitu bro?

"kebahagiaan" itu pun sudah menjadi sesuatu yang subjektif. Apa maksud "kebahagiaan" dari kaca mata korang?(bagi yang pakai spek mata, bukan spek atas kepala) atau apa maksud kebahagiaan kalo dilihat ikut celah tahi mata korang (bagi yang tak pakai spek, dan baru bangun tido.) Adakah korang mendapat kebahagiaan apabila menikmati keindahan warna mentari merah-jingga diufuk timur, ditepi pantai sambil ditemani bunyi ombak yang tanpa boring menghempas pantai. Atau dalam scene ini, korang turut membawa makwe, bini, anak-anak, emak-ayah, Neelofa, atau mungkin Khairul Fahmi apek sekali, untuk berkongsi kebahagiaan ini. Kalo itu yang membuatkan korang bahagia, teruskanlah, semoga korang mendapat kebahagiaan yang korang cari.


Mat dan minah rempit mungkin menemui kebahagiaannya apabila dapat congek motor atau dapat nombor teratas sekali setiap kali berentap. Atau korang mungkin lebih bahagia apabila terdapat satu entiti bertonggek diatas seat motor korang, sambil memeluk kemah-keming jasad korang, dan mengemikkan buah-buahan yang tak sepatutnya kemik. Kalo itu adalah kebahagiaan bagi korang, semoga korang berbahagia walaupun apa warna spenda diaorang sekali pun.


Mat-mek band pula, camner kebahagiaannya? Dapat main gitar, main sekali-dua kat gig, riliskan stuff secara DIY, tak beberapa lama lepas tu-senyap. Itu definisi kebahagiaan bagi korang ke? If yes! Count me out! Mamat yang invite Neelofa ke pantai tu lebih mulia dari korang, sekurang-kurangnya mamat tu true, dan kamu pulak? Oh! Maafkan gua, gua lupa korang ada komitmen yang lebih penting ya:) Dan nampaknya gua dah tergelincir jauh dari motif asal entry ni. Menulis mengikut sesedap ginjal sesungguhnya tidak dinafikan memang ralit. Kebahagiaan bagi kem peminat atau pendukung band-band ni datangnya dalam bentuk yang camner pulak? Mungkin kebahagiaan itu tercapai apabila dapat mengumpul stuff-stuff dari scene ini termasuklah lima kotak penuh kaset yang dah mulai berkulat dibawah Katil tu. Sekurang-kurangnya mereka support dengan membeli rilisan tersebut. Nanti dah ada anak cucu, bolehlah diceritakan kat anak cucu. Time tu mungkin kebahagiaan menjelma kembali.


Gua pulak, apa yang membawa kebahagiaan untuk gua? Mungkin dengan menulis entry mengarut ni membuatkan gua bahagia, atau mungkin tidak. Dimasa senggang gua hujung minggu ni, gua punya dua alternatif, samada tido atau menulis. Gua memilih pilihan yang kedua, walaupun takde yang baca, proses menulis ini membuatkan gua rasa bahagia dan tenang. Kalo gua adalah Mohd Jayzuan, gua akan mengulang tulis perkataan "tenang" tu tiga kali untuk mengambarkan perasaan gua. Tenang. Tenang. Tenang. Gua masih lagi bukan Mohd Jayzuan.
Lepas tu baru gua tido, gua memang tamak kan? Biasalah, blogger boy memang tamak kan? "blogger boy"-luga pulok bunyinya, macam gampang aje. Dan gua akui, sekali lagi gua tergelincir dari tajuk.


Mungkin orang yang tinggal kat hospital bahagia aje yang hampir total mengecap "kebahagiaan", mungkin ajelah , gua main redah aje, bukannya gua pernah pegi sana:)

No comments:

Post a Comment