Saturday 29 September 2012

CERITA MALAM SABTU

Cerita ni berlaku kurang-lebih setahun lepas. Ianya adalah berdasarkan pada satu kisah benar tapi telah ditambah-tokokkan dengan sedikit serbuk perisa nak sedapkan cerita, walaupun hasilnya mungkin tak sedap mana pun. Pada satu malam tu, sedang gua tengah syok layan movie Planet Of The Apes kat tv, bini gua rapping mengalahkan Eminem pasal ubat nyamuk dan ubat gigi dah habis. Secara otomatiknya, suruh gua pegi beli. Bab ubat nyamuk tu, gua takde hal sangat kalo tak pegi beli malam tu jugak pun, gua boleh aje pasang kipas angin kuat-kuat, konfirm nyamuk terpelanting jauh punya. Bab ubat gigi tu yang kritikal sket, rasanya dah dua hari habis kot. Pagi tadi pun gua gosok gigi guna ubat gigi anak gua punya. Ubat gigi kodomo lion perasa oren, rasanya tobat tak sedap, tak heranlah anak gua liat sangat nak gosok gigi. Bukannya takde duit sangat sampai nak beli ubat gigi pun tak mampu, tapi sebagai seorang suami merangkap ayah yang punkrocker, memang gua busy, kat Sweden diaorang panggil sibuk. Kadang-kadang tu gua sengaja buat konon-konon busy, mungkin pengaruh cerita-cerita melayu kat tv. Dan kesibukan itu kadangkala membuatkan gua terlupa akan perkara yang runcit sebegini.


Nak tak nak, gua terpaksa jugak pegi kedai malam tu untuk beli dua jenis 'ubat' tu. Sayang jugak nak tinggalkan sekejap movie kat tv tu. Gua tunggu time iklan, biasanya iklan dia lama, so sempatlah gua pegi cepat-cepat, balik cepat-cepat dan sambung balik tengok movie tu nanti. Time iklan! Gua bingkas bangun, turun mendapatkan motor gua kat bawah cepat-cepat. Gua start motor, sekali start aje dah hidup, tanpa memanaskan enjin terlebih dahulu gua terus preh motor ke kedai Awie dengan memakai helmet telur masin yang ada visor. Visor diturunkan sebagai langkah pencegahan daripada serangga berterbangan memasuki mata. Sampai di kedai Awie, gua tengok ramai gak customernya, entah apa pelaris Awie pakai, siang malam orang ramai kat kedainya. Gua matikan enjin motor, kunci gua biarkan ditinggal kat lubangnya, orang lain pun tak Cabut jugak kunci motor diaorang. Gua tak rasa ada orang berani curi motor gua ni, lagipun gua bajet nak shopping sekejap je ni. Tanpa menanggalkan helmet, tangan gua culas mencapai ubat nyamuk ridsek dan ubat gigi kolget yang besar sekali. Kalo yang besar ada percuma kole upin dan ipin. Gua potong line masa nak bayar, nak cepatlah katakan. Masa bayar tu, Awie tanya gua kerja apa sekarang, gua rasa itulah soalah sama yang ditanya setiap kali gua kekedai dia. Pasal soalan dah sama, gua jawab dengan jawapan yang samalah.


Habis aje scene dalam kedai tu, gua bawak barang yang gua baru aje tukarkan dengan duit hasil lelehan peluh gua tu, letak dalam raga motor. Start motor, gua terus pacu laju-laju. Gua jarang keluar malam-malam ni sebenarnya, kalo darurat macam ni baru gua keluar. Gua rasa malam tu naik motor best jugak, rasa sedikit kelainan waktu menunggang tu, udara pun sejuk cam kat Sweden, patutlah mat-mat rempit suka merempit malam-malam. Gua pacu lagi laju motor tu, gua rasa boleh tahan jugak dia punya power. Sampai kat rumah, gua bawak barang-barang yang baru dibeli tu keatas rumah dan gua sambung semula tengok movie tadi, walaupun dah terlepas beberapa scene ni. Gua tengok sampai habis movie tu, kurang-lebih pukul 12 ianya tamat.


Gua pun dah rasa mengantuk dah ni, lepas pegi tandas, gua turun nak kunci motor. Gua pakai motor Honda anak lembu aje, so motor Honda anak lembu ni kalo nak kunci tengkuknya, lubang kuncinya terletak dibahagian atas tayar depan. Nak senang kunci, kena duduk bertinggung sebelah tayar depan tu. So dalam posisi sebegitu mata gua terpandang sesuatu benda yang membuatkan gua berpeluh sejuk dan rasa mengantuk gua terbang ke langit.


Benda tu adalah TM5471, dan ianya bukanlah plet nombor motor gua. Gua peratikan semula dengan teliti, dah sah tanpa perlu bersuluh lagi, walaupun motor ni jenisnya sama dengan motor gua, tapi nombor plet tu menyatakan gua bawak balik motor orang lain masa kat kedai Awie tadi. Mesti dah riuh tak tinggi kat kedai Awie tu. Patutlah feel menunggang tadi tu lain macam aje.

Time tu jugak gua didalam dilemma, samada nak pegi hantar balik ke tak nak motor ni.

No comments:

Post a Comment