Sunday 16 September 2012

TELUR GORENG MATA KUBA

Pagi tadi aku pergi breakfast dengan famili aku kat warung area kampung aku jugaklah. Sesekali makan hasil air tangan orang lain seronok juga rasanya. Kami pergi empat beranak, iaitu seorang suami dan ayah yang koya punkrock, seorang isteri yang cantik, sebab dia isteri aku, aku kata dia cantiklah, takkan nak tunggu orang lain puji isteri kita cantik. Itu bodoh namanya, silap hari bulan boleh buat modal bergocoh. Turut menyertai rombongan breakfast yang tak seberapa ni ialah seorang anak perempuan yang gemuk macam ayahnya dan seorang anak lelaki yang kalo boleh taknak duduk diam. Jadinya cukuplah kuota empat beranak itu kan?


Warung sasaran kami pada pagi yang dah tak seberapa nak pagi tu adalah kat depan KUSZA ( KUSZA- aku lebih suka namanya yang lama ini), aku ingat nak makan roti canai telur kat sini. Dah lama tak makan roti canai telur kat sini, kuah dhal nya memang layan. Isi dalam kuah bervariati tak patut. Sampai-sampai kat warung tu, aku hampa campur tension, warung ni dah tak jual roti canai dah, mat bangla yang tukang tebar roti canai tu dah balik kampung, kemungkinan besar permitnya gagal disambung, gamaknyalah.


Oleh kerana roti canai dah takde dalam senarai menu, dan kami pula tu rasa malas nak pergi tempat lain, kami beralternatif kepada nasi lemak pulak. Nasi lemak harganya rm2.50 sepinggan, kami order empat pinggan. Dalam pinggan plastik yang ada gambar bunga kat tepi tu, nasi lemaknya ada sambal, telur goreng mata kuba, timun dan sudah semestinya nasi lemak yang tak seberapa nak lemak tu, santan mahal gamaknya. Oleh kerana tension tak dapat makan roti canai telur, nasi lemak aku punya, telur goreng mata kubanya aku mintak dua bijik. Sampai aje minuman dan nasi lemak kemeja, kami terus makan, dan makan, dan makan. Sesekali minum air bila terasa hawa pedas sambal nasi lemak. Oleh kerana aku ada sedikit terpengaruh dengan penangan muzik fastcore, makanya akulah yang habis makan dulu.


Anak lelaki yang tak reti duduk diam, tak nak makan nasi lemak, minum air melo peng aje habis segelas sebelum gadoh nak pegi tengok lori lalu-lalang. Oleh kerana mahu mengelakkan berlakunya pembaziran, aku makan perabis nasi lemak anak lelaki aku tu, membazir itu amalam syaitan, tak gitu? Isteri aku dah habis makan nasi lemak, tapi tak dimakannya telur goreng mata kuba tu. Anak perempuan aku pun dah habis makan nasi lemak, disebabkan ibunya tak makan telur goreng mata kuba tu, dia pun taknak makan jugak. Memang anak ibu betullah yang sorang ni. Oleh kerana tidak mahu mengikut amalam syaitan, aku ambik kedua-dua telur goreng mata kuba tu, aku perabis kedua-duanya. Perut aku memboyeh.


Selesai makan, aku terus membuat matematik mudah dalam kepala aku, hasilnya adalah lima. Pada pagi yang tak seberapa nak pagi tu, aku telah makan lima, diulangi dengan huruf besar, LIMA biji telur goreng mata kuba dengan sekali harung aje.

Sambil melonggarkan tali pinggang, aku berkata kecil, "dah macam hantu raya pulak aku rasa ni".

No comments:

Post a Comment