Sunday 9 September 2012

BUDAK KECIK NAIK LEMAK

Aku tak pasti berapa darjah Celsius suhu hari tu, tapi panas sangatlah rasanya. Panasnya seperti berada ditepi kawah tempat orang memasak untuk kenduri-kendara. Atau panasnya seperti berada dalam venue gig masa kat Actors Studio dulu-dulu. Mungkin sebab sekarangni bulan puasa, panas sikit pun dah rasa macam panas sangat.
Pasal aku tak pakai jam tangan, aku tengok aje waktu kat hanset cap ayam aku, dalam pukul 1:30 petang. Walaupun hanset ni cap ayam, dah lebih tujuh tahun dia berjasa kat aku, dah bermacam-macam manusia aku berhubung melaluinya, cuma Neelofa aje yang belum pernah call aku melalui handset ni, eleh! aku tak heran pun Mek tu. Aku on da way nak balik Dari bandar kuala Terengganu ni. Tadi pegi bandar buat akaun bank, lepas siap akaun, pegi kat mesin ATM, terus keluarkan semula wang untuk buka akaun tadi, tinggal rm30 je. Itu agaknya permastautin tetap dalam akaun aku untuk masa-masa akan datang.


Apalah malang nasib hari tu, keempat-empat lampu merah, lama pulak tu, cam dia tahu je aku nak cepat balik ke rumah. Berada diatas motorsikal, ditengah panas terik memang menguji kesabaran yang bukan sedikit. Motorsikal kuasa rendah aku pun bukannya ada bumbung, lagilah menggelegak umbun-umbun akibat wap panas.


Masa kat lampu isyarat persimpangan JPJ tu, kat sebelah aku ada sebuah kereta. Sebenarnya kiri, kanan, belakang, depan aku ada kereta, cuma aku nak cerita kereta yang ada kat sebelah kanan aku ni je. Kalernya maroon, kalo Mek Yah kampung aku kata ni kaler merah darah ikan, tak tahu r pulok ikan apa, tapi aku rasa darah semua ikan kaler dia sama je kan? Kereta kat sebelah aku tu kereta proton, tapi aku tak tahu model apa yang lebih spesifik. Kat dalam kereta tu ada tiga orang penghuninya. Kat bahagian depan, ada dua orang, lelaki dan perempuan, kalo dilihat pada penghuni kat belakang tu, adalah selamat untuk meneka dua orang di depan tu merupakan pasangan suami-isteri. Kat tempat duduk belakang, ada seorang budak dalam umur empat tahun, kalo dilihat dari pakaian dan airmuka budak tu, aku rasa itu budak lelaki.


Oleh kerana aku berhenti motorsikal betul-betul sebelah budak lelaki tu, budak tu mula usha aku dengan jakunnya, mungkin dalam hati kecilnya berkata,"bertapa coolnya brader ni, kat atas motorsikal, ditengah panas, dibulan puasa ni". Tiba-tiba budak lelaki tu rapat ke cermin kereta yang dinaikinya, mula-mula dia ketuk cermin kereta tu, mungkin untuk mendapatkan perhatian aku kot. Lepas tu dia pun mula " menampalkan" mukanya sendiri kat cermin kereta tu, macam-macam stail dia buat, ada stail bibir tebal, ada stail hidung babi dan lain-lain yang belum aku kategorikan lagi. Aku dah menggelegak time tu, kombinasi masa dan aksi tu yang cukup membangkitkan ghairah aku untuk menampor seseorang. Tapi budak-budak memang comel, so aku batalkan saja niat murni aku tu. Aku takderlah terlalu kejam untuk menampor budak-budak.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Sampai kat rumah, tekak dahaga dan kering gila. Line clear, takde sorang pun kat rumah. Aku bukak peti ais, ada macam sekotak air yang dah dibuka. Kotak agak besar, saiz 1liter gitu. Aku ambik kotak tu, aku terus tonggok dari kotak. Sampai separuh jalan, aku rasa ganjil sikit, cam rasa tawar je, tapi lebih lemak pulak. "air susu apa ni?", kata aku dalam hati, kalau aku kata kuat-kuat nanti orang ingat aku sewel pulak. Ataupun kantoi aku tak puasa hari tu.
Aku tengok semula kat kotak tu, Ada satu tulisan besar-besar,"EXSTRAK SANTAN SEGAR".

1 comment: