Sunday 9 September 2012

SELAMAT PENGANTIN BARU

Hari ni kat rumah jiran aku ada buat majlis kenduri kahwin, " bekwah" kata orang Teganung. Entah anak dia yang mana satu yang kawin, aku kurang pasti pulak, mungkin yang gemuk, hitam tu kot. Kalo yang tu syukurlah, sekurang-kurangnya ada jugak orang yang nak kat dia, tapi zaman sekarang ni rupa-paras dah agak kurang penting, yang seakan menjadi keutamaan, kantungnya tebal. Tadi aku dah pegi makan nasi sama minum air sirap kat rumah jiran aku tu, lepas lepak-lepak layan orang-orang kampung sembang blue, aku pun blah.


Kenduri-kendara kat kampung aku ni masih lagi dibuat secara gotong-royong. Orang-orang kampung datang tolong hal-hal memasak, membasuh pinggan-gelas, jadi pelayan sambilan dan bermacam lagilah aktiviti untuk melancarkan majlis. Setakat yang aku tahu, takde lagilah yang ambik caterer dalam hal jamuan ni. Setakat sewa kanopi dengan kerusi-meja tu, biasa lah. " wedding planner" pun kira anak beranak je yang uruskan. Semuanya dilakukan dengan ikhlas, kalo ada upah pun, biasanya sehelai kain tuala aje. Ataupun kalo untuk tukang masak, mungkin ditambah dengan sehelai kain pelikat. Biasanya kat tempat memasak nasi dan gulai daging, dah tersedia sekarton rokok gudang suria dan sekarton rokok John. Time tu asap dapur ngan asap rokok dah sama lebat, perokok-perokok tegar betul-betul rasa dirahmati.


Jiran aku ni buat kenduri ada jemput sekali DJ untuk meriuhkan majlis, bukan DJ DAVE , ni DJ yang pasang-pasang lagu tu. So hari ni, aku bangun-bangun tido je dah dengar lagu Anggur Merah, aku ingatkan aku mimpi lagi, kalo betullah aku mimpi, memang tak true langsunglah mimpikan lagu Anggur Merah. DJ yang bertugas ni boleh tahan jugaklah dalam menjalankan tugas dia, takdelah macam sesetengah DJ tu yang hanya pasang lagu dan duduk tercongok je atas kerusi sampai ke petang. DJ ni siap berpakaian baju melayu, bersamping macam dia pulok yang nak kawin. Dia agak petah berceloteh, menjemput para hadirin makan. Sesekali tu dia menyanyi, layan karaoke sorang-sorang lagu S. Jibeng. Tapi suara dia tak sedap, sedap lagi suara aku. Time ni aku rasa nak tampor je DJ ni, tapi kalo aku tampor, dan DJ tu cedera parah, sapa pulok nak ganti tempat DJ tu kan. Nak suruh Pok De Burung? Nak harapkan Usop Bulu? Memang jahanam lah semuanya. So aku batalkan saja niat murni aku tu.


Oleh kerana DJ ni pakai microphone yang wireless tu, so dia boleh ronda-ronda seberapa jauh yang dia rajin. Sampai dalam rumah, tempat orang memasak dia pegi interview. Sampai kat dapur dia pegi tanya kot-kot makcik kat situ nak dengar lagu Justin Bieber. Antara lagu yang diputarkannya yang aku tahu, macam lagu Pengantin Baru dari Wann, lagu Hail Amir dan Uji Rashid, lagu-lagu lama, lagu dangdut, dan sebab sekarang ni musim raya, dia turut memainkan lagu raya. Lagu Wormrot? Jangan haraplah, kat kenduri kawin Pidot nanti mungkin ada kot:)

Time aku tulis entry ni pun, soundtracknya masih lagi lagu pengantin "bunga rampai ditabur-tabur", lepas tu lagu Saloma pulok, hadus. Layan jugak lagu-lagu lama ni, takkanlah nak layan grindcore sokmo.
Rasanya petang ni aku tido dengan runut bunyi lagu pengantin, mungkin dapat mimpi jadi pengantin sekali.

No comments:

Post a Comment