Sunday 9 September 2012

KHAIRUL FAHMI APEK

Pada satu hari tu, Sharbinee tengah naik basikal fixie-nya untuk balik ke rumah. Termengah-mengah jugaklah Sharbinee kayuh basikal tu, walaupun baru kurang lebih 3 kilometer je. Asalnya Sharbinee bukanlah minat sangat kat scene basikal fixie ni, tapi ari tu dia tengok Mat Said naik basikal, terus dia rasa nak beli satu. Hari ni rasa nak beli, esok terus beli, entah dari mana dia ambik duit pun aku tak tahu. Oleh kerana nak menjimatkan masa, Sharbinee bercadang untuk menggunakan jalan short-cut untuk balik ke rumahnya, iaitu jalan kat tengah sawah tu.


Jalan ni kecik je, muat-muat untuk sebuah kereta kancil lalu. Jalan ni agak sunyi, tak ramai yang menggunakannya. Biasanya yang menggunakan jalan ni adalah petani-petani yang hendak ke sawah aje. Tapi kalo Sharbinee menggunakan jalan ni, di penghujung jalan ni adalah rumahnya terus.


Sebelum simpang masuk ke jalan short cut tu, ada orang menjual air tuak, Sharbinee beli satu plastik yang harga RM2, terus dia minum atas basikalnya,suka bebenor Sharbinee minum air tuak ni, dah feberet dia sebelum azali lagi.


Tengah-tengah best Sharbinee minum air tuak sambil mengayuh basikalnya, Sharbinee ternampak seekor kura-kura di tengah jalan. Terlentang, kura-kura tu terbalik dengan keempat-empat kakinya keatas. Sharbinee Turun dari basikalnya kerana dia rasa tertarik untuk melihat keadaan kura-kura tersebut. Kura-kura itu masih lagi terkial-kial untuk berada dalam posisi yang sepatutnya. Melihat keadaan itu, Sharbinee merasa geli hati, mungkin jugak jantung dan ginjalnya terasa geli sama. Terus Sharbinee ketawa sorang-sorang di tengah jalan tu. Sharbinee ketawa lagi kuat, mungkin rangsangan dari air tuak yang diminumnya.
Tiba-tiba Sharbinee terdengar satu suara," tolong, tolong aku wahai orang muda", kata suara itu.
"sapa tu?", tanya Sharbinee pendek, saat itu juga pundi kencingnya terasa lain macam aje, tetapi Sharbinee tahan.
"aku kura-kura di depan kau ni. Aku kura-kura ajaib. Kalo kau tolong aku, tiga permintaan ko akan aku tunaikan.
Antara percaya dengan tidak, ketakutan Sharbinee mula menyusut, diganti pula dengan perasaan seronok bercampur tamak. Sharbinee terus menebalikkan kura-kura tersebut ke posisi yang sepatutnya, kaki ke bawah.
Seketika kemudian kura-kura itu bertanya," apa 3 permintaan kamu wahai anak muda?"
" aku mahu basikal aku ni bertukar menjadi motor Harley Davidson macam motor Awie tu. Aku juga mahu satu jag besar air tuak yang best macam ni setiap hari", kata Sharbinee sambil menunjukkan plastik bekas air tuak yang diminumnya tadi tu.
Selepas kura-kura ajaib mengira-ngira dengan jarinya, dia bersuara," itu baru dua permintaan, apa yang terakhirnya?",
Sharbinee berfikir sebentar, tiba-tiba dia teringatkan pada Khairul Fahmi, terus dia berkata kuat-kuat, "aku mahu jadikan muka aku macam Apek ".
"orait," jawab kura-kura ringkas. "esok pagi, apabila kamu bangkit dari tidur, semua permintaan kamu itu akan dipenuhi. Terima kasih dan selamat tinggal anak muda," tambah kura-kura ajaib sambil berlalu pergi meninggalkan Sharbinee yang tersengih sorang-sorang kat tengah panas tu.


Sampai aje kat rumah, Sharbinee terus tidur, walaupun baru pukul tiga petang. Sharbinee tidur sungguh lama, bangun tak bangun, pukul tujuh keesokkan harinya. Bab-bab tidur ni, serah aje kat Sharbinee.
Bangun aje dari tidur, Sharbinee dapati satu jag besar penuh air tuak diatas meja, disebelah katilnya. Entah siapa yang meletakkannya disitu, Sharbinee tak mahu ambik tahu. Terus diminumnya air tuak tu tanpa gosok gigi terlebih dahulu. Dia rasa segar dan seronok memikirkan permintaannya sudah ditunaikan.
Lepas tu, Sharbinee menjenguk dari pintu maling biliknya tu, ditempat parking basikalnya kelmarin, kini sudah ada sebuah motor Harley Davidson, sebijik macam yang Awie punya. Sharbinee rasa macam nak menjerit kegembiraan.

Terus dia menuju kedepan cermin didalam bilik tidurnya itu, ingin dia memandang perubahan wajahnya pula, sekilas-dua kilas dia memandang cermin, dia masih tak percaya. Setelah hampir seminit didepan cermin, Sharbinee mula meraung, bahawa refleksi cina tua didalam cermin itu adalah wajahnya sekarang.
Khairul Fahmi=apek=cina tua.

1 comment:

  1. Be, sepatutnya kat bowoh tulisang2 mung, mung include name mung : Norifumi Abe (we're japanese crusty!!!)

    ReplyDelete