Sunday 16 September 2012

KEJORAKU BERSATU

Se usai segala urusan dengan bank itu hari, aku bercadang nak beli ubat gatal kat seberang jalan nung. "Econazine", nama ubat tu, susah jugak nak ingat asalnya, aku siap bawak bekas kosong ubat tu, nak buat sample. Ubat ni kegunaannya adalah untuk gatal yang ringan-ringan cam gatal akibat alahan makanan ke, untuk gatal yang berat-berat cam kurap ke, tak boleh guna ubat ni, kena guna yang lagi power rangers. Kalo yang jenis gatal berat 66 cam gatal nak kawen lagi sorang pun, lagilah tak boleh guna ubat ni, yang tu kena pergi cari cermin dan cermin-cerminkanlah muka tu dulu.


Kedai ubat terletaknya berhadapan dengan bank yang baru aku keluar tadi, tapi dari bank ni kena melintas jalan dulu-lah. Aktiviti melintas jalan kat area sini pun dah jadi satu kisah yang mengerikan. Kereta tak pernahnya nak bawak slow-slow time lalu kat sini. Kalo slow-slow pun mereka tak bawak, apatah lagi perlahan-lahan, pasal makna kata sifat tu sama je, cuma satu dalam BM dan lagi satu dalam BI. Motorsikal pun pesen yang sama, entah nak pergi mana tau laju-laju tu. Sepatutnya pihak Majlis Bandaraya Kuala Terengganu dirikan satu jejantas kat area berdekatan, ni tidak, nak tunggu lapan belas orang mati kena langgar dulu baru nak buat jejantas gamaknya. Kalo rancangan Fear Factor Asia kembali ke kuala Terengganu dimasa mendatang, diaorang patut menjadikan acara melintas jalan depan bank ni sebagai satu cabarannya, barulah seriau. Mahu tak mahu, aku terpaksa jugak menyeberangi jalan yang sibuk ni atas satu niat yang murni, itupun selepas mengangkat-angkat tangan minta lalu dari raksasa-raksasa kejam ni.


Setelah selamat sampai di seberang jalan, aku singgah di kedai sebelah kedai ubat tu sekejap, kedai buku Pustaka Seri Intan namanya, ataupun PSI kalo nak singkatan nama yang bunyinya lebih urban sikit. Betul ke bunyinya sedikit urban? Lantaklah, tak jadi kudis pun. Bagi aku PSI adalah kedai buku yang paling lejen disini. Aku pernah beli Razorcake kat sini, majalah Terrorizer pun biasa aku beli kat sini. Hari tu aku pegi baca suratkabo jap, ada isu panas, isu persengketaan antara Neelofa dan Anzalna. Lepas baca secara free tu, aku perasan satu perkara, dua perkara sebenarnya. Yang pertama ialah Anzalna adalah lebih tonggek dari Neelofa, dan yang kedua adalah ejaan nama Neelofa adalah 'N double E', aku ingatkan 'NEO', seperti NEOlofa. Oleh kerana aku baru dapat pengetahuan baru tu, aku main tunggang-terbalikkan perkataan 'NEELOFA' tu dalam kepala otak berjambul aku sambil berjalan slow-slow atau perlahan-lahan ke kedai ubat bersebelahan.

Sampai kat kedai ubat tu, aku terus ke kaunter seraya berkata,"NAK BELI NEELOFA SATU", secara minda diluar kawalan. Malu time tu sukar digambarkan dengan penulisan, kalo aku boleh bertukar bentuk, dah lama aku bertukar Jadi botol air mineral. Tapi aku buat respons yang orang tersasul ajelah, buat eh! eh! gitu. Nasib baik takde orang kenal aku kat situ.
Sehingga entry ni ditulis , itulah kali terakhir aku pegi ke kedai ubat tu.

1 comment: