Sunday 9 September 2012

ALIM KUCING

Masa cuti raya itu hari, aku jumpa bekas classmate lama aku.Orangnya dipanggil Alim Kucing, nama sebenarnya Abdul Halim, orang melayu ni memang kreatif bab-bab bagi gelaran kat orang. Nama je classmate, tapi aku tak kamceng mana pun ngan Alim ni, dia ada group dia sendiri, aku ada group aku sendiri, cuma kami ditakdirkan berada dalam satu kelas yang sama. Alim adalah seorang yang suka bercerita, dan ceritanya biasanya bersifat bombastik. Dengan sound effect dan bersembur-sembur air liurnya kalo Alim Kucing bercerita. Kalo dah lama sikit dia bercerita tu, kat tepi kedua belah mulutnya akan membentuk buih-buih putih kekuningan, sama macam Cikgu Geng dulu.


Cikgu Geng adalah cikgu gantian untuk subjek matematik aku masa sekolah dulu. Cikgu Geng menjadi cikgu ganti untuk Cikgu Zainab yang cuti beranak, dan aku rasa Cikgu Zainab tu tiap-tiap tahun dia cuti beranak, dah macam tapir lagaknya. Nama Cikgu Geng seperti yang tersurat dalam MyKad nya, tidak kekal dalam minda murid-murid. Dia ada bagitau namanya masa mula-mula masuk kelas , tapi lepas tu dia tulis kat papan hitam,"just call me Cikgu Geng", nama tu jadi lebih glamer dari nama sebenarnya. Cikgu Geng ni adalah cikgu gantian yang ada bisnes nurseri, bukan jaga budak-budak kecik, tapi jual-jual pokok dan barangan berkebun gitu. Biasanya dia bawak sekali barangan nurseri-nya ke sekolah. Cikgu-cikgu perempuanlah yang suka belinya. Baja lah, anak pokok lah, pasu bunga lah. Kalo cikgu lelaki yang beli, aku ada tengok diaorang deal undertable je, entah apa jadahnya yang dijual tu, ubat kuat kot. Time Cikgu Geng tengah meng- kempen-kan kebaikan dan kepower-an barangannya tu, buih-buih putih kuning pasti muncul di tepi-tepi mulutnya. Macam jugak Hishamudin Tun Hussein.

Dulu ada seorang ustaz cakap, yang aku ingat lagi, katanya,"orang yang mulut berbuih ni, biasanya orang ni kuat LEBONG ( menipu)",
Aku rasa memang ada betulnya.

No comments:

Post a Comment