Sunday 26 August 2012

ULASAN BUKU: MAT TIARA karangan NOR HISHAM MOHAMED

Masa pertama Kali aku tengok cover buku ni kat dalam fesbuk, langsung tak menarik minat aku untuk mendapatkannya, serius, dengan gambar seorang lelaki yang beraksi stail gitu tu, memang tak lah. Oleh kerana itu aku terlewat kurang lebih dua bulan untuk mendapatkan buku ini, dan aku agak menyesal atas persepsi pertama aku dulu.


Buku ini diterbitkan oleh Neon Terbit, yang mungkin selamat untuk aku katakan adalah satu 'syarikat' penerbitan buku yang diusahakan oleh Pipiyapong dan editor buku ni sendiri yang lebih manja dengan panggilan Apek. Kat cover depan buku ini sudah dinyatakan yang ianya adalah himpunan tulisan dari penulis zine Neon, Against All dan Hardcore Is A Feeling, zine-zine yang aku belum pernah baca, tapi pernah dengar namanya atau baca reviewnya kat mana-mana zine tempatan. Berpandukan kepada pengalaman, Apek memang sudah memenuhi syarat untuk menghasilkan buku.


Buku Mat Tiara ini, lebih menyoroti kehidupan Apek semasa zaman persekolahannya dan zaman-zaman hardcore-nya di kuala Lipis. Pada pemahaman aku, kuala Lipis memang mempunyai scene yang mengikut acuannya yang tersendiri. Entah mengapa mereka mempunyai scene yang tersendiri begitu, masih menjadi misteri bagi aku. Kuala Lipis, aku pasti ke sana suatu hari nanti, bukan kerana Siti Nurhaliza, tapi kerana scene DIY-nya. Cuba anda carigali zine-zine terawal dari scene ni, gaya penulisan mereka memang ada sentuhan tempatan. Ada orang yang melabelkan ini adalah penulisan personal. Ada yang mengatakan ianya lebih bercorak penulisan POP, lantaklah. Malah kat cover depan buku ini pun ada ditulis 'INI ALTERNATIF', alternatif daripada apa? Mungkin alternatif dari lambakan buku kat kedai buku biasa kat Malaysia ni.


Yang tersurat di buku ni, mukasuratnya berjumlah 158, agak tebal. Yang masih menjadi misteri nusantaranya, aku habis baca buku ni tak sampai pun tiga jam, sekali lalu aje habis. Sayang rasa nak ditangguhkan baca dilain masa. Gaya bahasanya memang santai, jika anda biasa dengan Pipiyapong, sememangnya tiada masalah untuk anda 'masuk' dengan stail Apek.


Aku belek-belek lagi buku ni, nak cari apa yang tersirat untuk diulaskan. Tenung cover depannya sekejap= still tak boleh blah stail yang
Macam gitu. Kalo aku ditugaskan untuk memberi Markah bintang untuk buku ni, aku bagi tiga dari lima bintang, sepatutnya empat bintang tapi gambar covernya agak mengerikan, aku potong lagi satu bintang.
Aku curik ayat kat cover belakang buku ni:. Dekati Neon di http://neonterbit.blogspot.com

1 comment:

  1. Aku tengah duk cari cari ulasan mat tiara,akhirnya jumpa blog hang ni. Baru habih baca mat tiara semalam. Memang true habih bak hang

    ReplyDelete