Tuesday 14 August 2012

ZINE REVIEW: MOSH#15 / T.S.A.B#5 split. (A5, BM, BI )

Untuk scene zine Malaysia, ada lagi tak zine yang pernah mencecah sehingga issue ke-15? Bagi aku, takde lagilah, belum pernah lagi aku jumpa. Biasanya dalam 5 issue ke bawah je sebelum bersara, kalo yang true sikit boleh mencapai sehingga issue ke sepuluh. Bagi kes MOSH zine ni, issue 15 dah kira pecah record ni, dah boleh kira macam- makan zine, tidur zine, berak zine. Salutant untuk Nizang dan Mosh.


Kali ni Mosh#15 didatangkan secara split dengan zine T.S.A.B#5. Aku baca bahagian Mosh dulu, dimulakan dengan penulisan-penulisan Nizang berceritakan tentang hal yang seakan personal, apa yang berlaku dalam hidupnya selepas Mosh#14. Termasuk penulisan nukilan kawan-kawan, bahagian penulisan memakan kurang-lebih separuh kuota Mosh, meliputi pelbagai isu, dari Buku jalanan sehingga Punk rock art exhibition kat Rumah Api. Semuanya menarik untuk dibaca.


Ruangan temuramah pula adalah dengan kugiran Bacteriostatic, Francis Wolf, DRSA zine dan Ride On! Zine. Temuramah dengan Jim Straub of Ride On! zine adalah paling menarik dalam himpunan temuramah ini, atau mungkin tidak keterlaluan kalau aku katakan yang paling menarik antara temuramah-temuramah menarik yang pernah aku baca dalam Mosh zine. Isu-nya lebih seputar dengan budaya zine itu sendiri, dijawab dengan panjang panjang lebar, mamat Jim ni memang seorang yang rajin bercakap, cuma yang menjadi sedikit ralat apabila ianya seperti berakhir dengan tergantung aje, tanpa klimaks, mungkin ada sambungannya dalam Mosh#16 nanti? Sama-samalah kita nantikannya.


Temuramah dengan Fazri DRSA juga menarik( dan aku bukan membodek), tapi yang tak boleh blah tu bila ada gambar Fazri tengah cekoh durian. 'Cekoh' tu adalah perkataan Ganu untuk 'mengopek', tapi kalo kat Ganu perkataan 'mengopek, kopek' tu lebih membawa makna yang stim-stim aje. Aksi Fazri mengingatkan aku pada satu quote kat zine SHOCK AND AWE, yang mengatakan "Lelaki yang pandai mengopek durian, adalah lelaki yang macho", persoalannya, adakah Fazri seorang yang macho? Mung macho dok cikgu?


Seperti biasa, zine ni diakhiri dengan ulasan-ulasan untuk bahan bacaan dan music. Tak keterlaluan kalau aku simpulkan yang MOSH #15 adalah yang terbaik dalam sejarahnya sendiri.


Untuk rakan split Mosh pula iaitu TSAB#5, hasilnya tidak mengecewakan. Aku rasa ini adalah perngalaman pertama aku membaca TSAB, kalo pun aku ada membeleknya sebelumni, ianya tidak memasuki inbox minda aku. Zine ni banyak memaparkan penulisan yang berkitar dengan kegilaan dua orang editornya, iaitu kegilaan komik. Tapi ini adalah penulisan tentang komik, bukanya komik terus yang dipersembahkan. Terdapat juga penulisan tentang kehidupan sang editor diluar daerah komik.


Aku bukanlah seorang peminat komik tegar, setakat majalah gila-gila tu boleh lagi lah aku baca sambil tersenyum, tapi dulu ada satu komik berbahasa melayu yang boleh aku baca berulang-kali tanpa rasa jemu. Harga komik tu tak mahal, paling mahal pun mungkin sekitar seringgit sahaja. Size nya besar sedikit dari buku tiga lima. Tapi itu cerita masa zaman jahilliah dululah, nanti aku ceritakan semula dilain masa.


Biasanya, untuk satu-satu split projek, khalayak lebih cenderung untuk membandingkannya antara satu dengan yang lain. Aku? aku tak mahu, malahan aku rasakan ini adalah satu projek split zine yang terbaik sekali. Apa yang tinggal hanyalah tindakan anda untuk mendapatkannya.
Try cari kat Nervhous distro atau Pissart distro.

2 comments:

  1. interview tu mmg tergantung begitu. spontan aje. terima kasih atas review. tp isu ni bnyk aku dok puas hati sbb rushing nok siapkan sebelum zine fest aritu...

    ReplyDelete
  2. terima kasih. kata-kata ulasan anda terlalu lembut. nama saya zaX, separa TSAB. cuma nak bagitau ada zine-zine tua yang dah melebihi angka 15, seperti Vortex From The East dan Embrace.

    =)

    ReplyDelete