Sunday 26 August 2012

BANK HANG KEBUN

Lebih kurang sebulan lepas, aku pegi bank, macam biasalah, bukan untuk menambah simpanan, tapi lebih kepada untuk menyusutkannya. Kalo dilihat buku akaun bank aku ni, ianya lebih kepada satu ending yang sedih. Kerap keluar dari masuk, tapi keluar sikit-sikit lah. Bak kata orang-orang tua tu,"sikit-sikit lama-lama tinggal taik".


Bank yang aku pegi ni, logo baru dia bentuknya tiga segi dan kaler merah. Mungkin ada kaitan dengan konspirasi illuminati ni, tiga segi piramid tu. Aku try jugak belek-belek kat logo tiga segi tu, kot-kot terjumpa gambar mata satu ke, tapi setakat ni tak jumpa apa benda lagi lah. Sepanjang aku berurusan dengan bank ni, baru sekali je aku tengok ianya sibuk, iaitu masa budak-budak PLKN nak buka akaun dulu. Selain daripada tu, memang dah macam kaunter bayar zakat pulak, lenggang.


Masuk aje kat dalam bank, aku nampak pak guard dia. Kondisi pak guard ni tipikal macam pak guard-pak guard yang lain. Tak hensem pun, aku rasa hensem lagi aku:). Aku senyum, angguk kepala kat pak guard. Pak guard buat muka ketat, mungkin kerana tuntutan kerja kot, atau mungkin jugak baru bergaduh dengan bini dia pagi tadi. Siapa tahu, kan?


Pedulikan pak guard tu, aku ke sudut yang menempatkan borang-borang. Satu meja kecik paras siku aku, yang disertakan sekali dengan dua batang pen diatasnya. Aku ambil borang 'pengeluaran tunai', borang yang pertama aku isi, silap tulis pulak. Bahagian untuk nombor akaun tu, aku gi bantai tulis nombor mykad pulak, memang bengong r. Aku lipat dua borang yang silap tu, aku simpan dulu dalam poket seluar aku, bahagian depan, sebelah kanan. Aku isi borang yang lain pulak. Sukses. Aku ingat nak rembat aje pen atas meja tu, tapi memikirkan kat bank sememangnya banyak CCTV , aku batalkan saja niat murni aku tu.


Aku tekan nombor giliran,nombor 201. Tak sempat aku nak duduk, nombor giliran aku dah dipanggil, cepat sungguh. Lepas kerani kaunter check-check borang aku, lepas dia suruh aku sign dua kali kat belakang borang tu, dia bagi sejumlah wang kat aku, rm200 seperti yang tertulis kat borang tu. Dah terbayang kat kepala aku , separuh dari jumlah tu aku nak guna untuk beli stuff DIY.


Aku simpan duit tu dalam poket, kerani kaunter bagi semula mykad dan salinan borang aku. Salinan borang aku simpan dalam poket, mykad aku simpan dalam dompet sambil-sambil berjalan menuju ke pintu keluar. Berhampiran dengan pintu keluar ada satu tong sampah, sambil berjalan aku seluk poket, aku keluarkan kertas-kertas kat dalam poket aku tu untuk dibuang dalam tong sampah. Aku masukkan kertas-kertas tu dalam tong sampah dengan stailo sekali (aku rasa r). Aku rasa stailo ni pasal tengah ada duit, orang yang berduit ni semangat dia lain macam sikit. Aku tengok pak guard, pak guard masih lagi kat tempat tadi, muka masih lagi ketat, sah bergaduh dengan bini pagi tadi ni.

+++++++++++++++++++++++++++++


Dua-tiga hari lepas tu.
Aku cari kat dalam dompet, takde. Kat dalam poket, lagilah takde. Duit rm200 aku dah hilang, sah-sah dah terbuang dengan sampah-sampah kertas kat bank hari tu. Memang betullah bank ni ada kaitan dengan illuminati.

No comments:

Post a Comment