Sunday 26 August 2012

TIE-DYE IS THE NEW BLACK

Hari ni adalah hari membasuh pakaian untuk aku. Biasanya aku membasuh pakaian seminggu, dua Kali. Biasanya membasuh dihari yang aku tak kerja. Kalo dihari kerja tu, kemalasan memang membaluti diri. Aku lebih suka membasuh sendiri pakaian aku, barulah DIY. lagipun aku ada sistem yang aku sendiri cipta, sistem ni mungkin berfungsi untuk aku sahaja. Sistem yang aku cipta ni lebih kepada satu tema, dan tema untuk pembasuhan baju hari ni adalah baju tshirt dewasa sahaja.


Kat rumah aku ada satu ampaian jemuran yang boleh dialih-alihkan kedudukannya pasal ianya mempunyai roda dibawahnya. Ampaian besi ni dah lama ada kat rumah aku ni, confirm dah lebih dari sepuluh tahun. Bentuknya kurang-lebih seperti huruf 'T', dengan tiga tali untuk menjemur pakaian dibahagian kanannya, sama juga dengan bahagian kirinya. Setiap tali jemuran, boleh memuatkan tiga helai baju dewasa. Kalo tshirt size 'S' mungkin muat empat helai.


Oleh kerana hari ni aku basuh baju aku sahaja, yang bersize 'L', makanya terdapat kurang lebih lapan belas helai tshirt yang terjemur disana. Yang sedikit menyedarkan aku dari lamunan adalah, dalam banyak-banyak baju yang dijemur tu, ada dua helai aje yang kaler hijau dan merah, selebihnya adalah kaler hitam. Sememangnya aku memang menyukai kaler hitam. Hitam itu menawan.


Ninja di Japan, berpakaian serba hitam. Pendekar dizaman dahulu kala berpakaian serba hitam, (aku tengok dalam tv). Perompak bank yang stailo-stailo dalam cerita omputih juga digambarkan berpakaian serba hitam. Geng-geng punk hitam putih kehidupan, biasanya berpakaian serba hitam. Apatah lagi pasukan ragbi All-Black. Kawan-kawan black metal pula, sudah tentu lah. Rambo pun time nak mengamuk, sapu cat hitam kat muka. Hitam seakan-akan memberi semangat, walaupun kadang-kala disifatkan sebagai kaler berkabung.


Tapi aku tak prejudis kepada kaler lain, tidak sama sekali. Sebagai satu contoh; bagi aku G-string kaler merah adalah jauh lebih seksi dari yang kaler hitam. Ada seorang ni, ustaz atau pakar motivasi, pernah berkata, yang kaler hitam ni boleh menggelapkan hati Kita. Berlajar susah nak dapat. Budak-budak kecik tidak digalakan dipakaikan pakaian berwarna gelap, takut hatinya jadi gelap. Begitu juga orang sekelilingnya (ibu-bapanya). Mungkin lepas ni aku patut pakai baju kaler tie-dye pulak, barulah hippies. Geng-geng Carcass dalam gambar-gambar lama pun biasa pakai tshirt tie-dye ni.

Tapi fikir-fikir balik, pakar motivasi (konon) ni, dah kerja dia bercakap, modal dia air liur aje:)

No comments:

Post a Comment