Tuesday 6 August 2013

MURTABAK MAIN MAIN

My-other-half lah ni yang nak beli sangat murtabak kat situ. Masa balik dari bandar tadi, time atas motor, tengah-tengah kepala hotak aku steady layan lagu tema Teduhan Kasih, tetiba aje dia tepuk belakang aku suruh stop serta-merta.
Bunyi tepukkan itu seperti,"pap, pap, pap!".
Nasik baik bunyi lagu tu, kalo bunyi, "dum dum tak, dum dum tak", tak mustahil aku buat pointing finger punya.
Mulanya aku ingatkan ada barang yang terjatuh ke apa, rupa-rupanya dia nak pegi beli murtabak kat seberang jalan tu. Buat penat aje aku brek berdesor sampai ada line kat atas jalan tu. Lagu tema Teduhan Kasih pun aku dah tak ingat dah masuk part korus ke belum.

Stall jual murtabak tu kat seberang jalan yang satu lagi, so sebab tak nak biarkan my-other-half kena langgar lori tanah merah, aku memimpin dia ke seberang jalan tu. Kat stall tu dah bertimbun orang menunggu untuk membeli murtabak. Mengikut perkiraan waras aku, orang yang menunggu untuk membeli murtabak time tu lagi ramai dari yang pergi masjid sembahyang subuh.
"entah bomoh negara mana yang tuan murtabak ni pakai?"
"tak pun, dia taruh dadah dalam tu kot, tu orang jadi kacip nak kena murtabak dia aje tu"
Hati aku membuat kesimpulan jahat dan dengki. Orang melayu memang macam nilah, sentiasa dengki dengan kejayaan orang lain. Tak macam orang Sweden.

Sambil-sambil tunggu pesanan murtabak tu siap, aku terdengar perbualan dua orang lelaki ni, yang aku sifatkan sebagai dua orang kawan yang dah lama tak bersua muka. Antara bijik-butir yang aku dapat tangkap ialah:,
Lelaki A :"wei lama tak nampak. Kerja mana sekarang? (sambil menghulurkan tangan seperti mahu bersalaman)
Lelaki B menjawab,"kerja main-main aje",tersengih-sengih lagaknya.
Jawapan lelaki B tu menarik perhatian aku. Raya tahun ni, kalo ada sesiapa tanya kat mana aku kerja. Aku dah malas nak jawab "punk tak kerja", nak renovate pulak dengan
"kerja main-main aje"
Baru metrosexual bunyinya.

No comments:

Post a Comment